Pivní trh ČR

„Vláda, která zdraží pivo, padne.“ Tato slova zazněla ve slavném románu Osudy dobrého vojáka Švejka a postoj našeho národa k pivu vystihují zcela trefně. Jsme národ, který pivo opravdu nebere jen jako jeden z mnoha alkoholických nápojů. Je to naše chlouba a jedna z mála věcí, za kterou nás ve světě uznávají. A proto jsme mu také náležitě věrní. Maďaři nejvíce utrácejí za klobásy, Poláci zase za vodku a my nejvíce provětráváme peněženku při nákupu piva. Jak se ale v posledních letech poznamenala finanční a ekonomické krize na trhu s pivem? Je na tom pivní průmysl hůře nebo se jen změnil postoj konzumentů?

Peněz je méně, pivo si ale neodpustíme

I přesto, že jsme stále top v žebříčku spotřeby piva na hlavu, něco se přeci jen změnilo. Pivovary se rozrůstají, inovují a přicházejí s dalšími nápady a novinkami. Počet pivních značek se vyšplhal již na úctyhodných 550, což je o 50 značek víc než před rokem. Rozrůstá se také počet stále oblíbenějších minipivovarů. Pivovary tedy pracují na plné obrátky a rozhodně nelení. Změnu chování naopak můžeme sledovat u českých spotřebitelů. Ti si v dnešní době už nevystačí s nejtypičtějšími výčepními pivy a nejčastěji vyhledávají ležáky, jedenáctky nebo speciály. Proto výroba klasických „desítek“ poměrně stagnuje a pivovary se soustřeďují právě na tyto produkty.

Rozrostla se také produkce piv nealkoholických, která se v posledních letech přehoupla přes půl milionu hektolitrů za rok, což je oproti roku 2000 pětinásobný nárůst. Ale asi nejzajímavější změnou ze strany spotřebitelů je fakt, že na pivo přestali chodit do hospody. Poprvé v historii totiž převýšil prodej piva v PET lahvích množství piv čepovaných. Lidé si svůj oblíbený nápoj sice neodepřou, ale z finančních důvodů ho raději popíjejí právě doma z láhve než točené v restauraci. Finanční krize tedy způsobila mírný pokles ve výrobě piva, jeho trh je však stále stabilní a drží si svojí dlouholetou tradici.

Kdo vládne českému pivnímu trhu?

Asi vás nepřekvapiví, které pivovary ovládají pivní trh a zaujímají největší tržní podíly. Mnohem více vás však překvapí to, že ani jeden z top trojice pivovarů není ve vlastnictví českého majitele. Je to docela škoda, když už jsme na ten náš národní nápoj tolik pyšní. Nejvíce piv v České republice vyrobí Plzeňský Prazdroj, v roce 2011 to bylo přesně 7 642 tisíc hl (zdroj: Forbes). Pod Prazdroj kromě Pilsneru Urquellu patří několik dalších známých značek jako například Gambrinus, Velkopopovický Kozel, Radegast, Frisco nebo Master. Majitelem Prazdroje je společnost SABMiller sídlící v Londýně, což je druhé největší pivovarské seskupení na světě. Jedná se o spojení jihoafrického, severoamerického a německého pivovaru, které dnes vyrábí přes 200 značek.

Na druhém místě je pivovar Staropramen, který vyrábí o více jak polovinu hektolitrů ročně méně než jeho největší rival. I tento pivovar má stoprocentního zahraničního majitele a je jím kanadská společnost Molson Coors. Na třetí pozici je pak pivovar Heineken ČR, který je ve vlastnictví nizozemského Heinekenu N.V. Svůj vysoký tržní podíl na českém trhu si získal zejména ovládnutím pivovarů jako jsou Starobrno, Krušovice, Březňák nebo Zlatopramen.

Na ostatních příčkách nalezneme konečně český podnik Budějovický Budvar, dále Pivovary LobkowiczPivovar Svijany nebo Rodinný pivovar Bernard.

heineken

Zdroj:http://www.pivo-a-hospody.cz/novinky-ze-sveta-piva/pivni-trh-v-cr-jake-pivovary-ho-ovladaji-a-jak-se-zmenil-postoj-konzumentu/attachment/heineken_dop_small1/#main